Home » Gezond (brood)beleg

Gezond (brood)beleg

Het is voor velen onder ons de klassieke lunch, zeker op het werk of op school. Een broodje, belegd met vlees, kaas, groenten of een slaatje. Liefst voegen we ook wat mayonaise of een andere saus toe en we hebben onszelf een makkelijke en snelle hap bezorgd. Maar is dat altijd wel zo gezond?

We willen in dit artikel een aantal gezonde broodbeleg-tips geven zodat je je traditionele broodje de volgende weken misschien eens door iets gezonder (en lekkerder?) kan vervangen. Lees vooral verder als je meer wil weten!

Een broodje of sandwich is gemakkelijk klaargemaakt. Ze zijn compact, kunnen makkelijk meegenomen worden naar werk of school en je hebt geen bestek nodig om het te verorberen. Jammer genoeg is nogal wat van het traditionele broodbeleg zoals charcuterie (fijnkost) en kaas rijk aan zouten en verzadigde vetten. Met een beetje vindingrijkheid kan je echter alternatief beleg maken dat voedzaam én lekker is, alleen of samen met ander beleg.

 

1. Notenpasta

Pindakaas is een traditioneel broodbeleg in onze streken. Het is smeuïg, smakelijk en bijna iedereen lust het wel. Jammer genoeg is industrieel geproduceerde pindakaas gemengd met massa’s extra suiker en additieven. Maar als je even aan de smaak wilt wennen is traditionele pindakaas minstens even lekker. Het wordt gemaakt met enkel pinda’s of pinda’s en zout. Het is een goede bron van proteïnes en energie maar ook van mineralen en vitamines. Ook met andere noten kan je pasta maken, bijvoorbeeld met amandelnoten of cashews. Ook dit is lekker en voedzaam en het zorgt voor wat variatie in je dieet.

2. Met kaas gemaakt beleg

Kaas is een andere klassieker in onze broodjes. Het is een kwalitatieve bron van proteïnes. Smeerkazen en andere voorverpakte sandwich-spreads met kaas hebben echter weinig nutritionele waarde. Maar je kan ze gelukkig ook gemakkelijk zelf maken. Plet feta-kaas of een andere zachte kaas meng deze met room of platte kaas tot je een mengeling krijgt met de juiste consistentie om gesmeerd te kunnen worden. Je kan het zo op je broodje eten of met sla, tomaat, komkommers…

Je kan het eventueel ook zoeter maken door de feta te mengen met honing. Als je brood nu ook nog eens volkorenbrood is dan heb je en erg gezonde lunch!

3. Op groenten gebaseerd beleg

Er zijn verschillende groenten die kunnen gebruikt worden als broodbeleg in een sandwich-spread of op zichzelf. Zo kan je je favoriete spaghettisaus met groenten ook perfect gebruiken als beleg voor op een broodje. Of wat dacht je van een curry met groentjes op je broodje. Het is eens iets anders dan kaas en worst, nee? Je kan ook wortelpuree, aardappelpuree of tomatenpuree als beleg gebruiken.

4. Alternatieven voor mayonaise

Mayonaise wordt bijna standaard op een belegd broodje gesmeerd en daar zijn goede redenen voor. Bijna iedereen lust het graag en het gaat goed samen met allerlei beleg. Maar jammer genoeg bevat het ook erg veel vetten en calorieën. Je kan dit al verminderen door over te schakelen op light-mayonaise of op een mayonaise-substituut.

Maar je kan zelf ook je mayonaise lichter maken door deze te mengen met gewone yoghurt. Hierdoor bevat je mayonaise meer voedingsstoffen en minder vetten. Ook zou je de mayonaise kunnen mengen met gepureerde groenten. Nog voedzamer, minder vet en een creatieve en lekkere saus!

Het kost je misschien allemaal iets meer tijd dan gewoon de voorverpakte supermarktproducten kopen en op je broodje smeren maar veel werk is het niet. Je krijgt er in ruil een betere gezondheid voor terug én je kan zoveel gevarieerder eten in je lunchpauze! Dat loont de moeite toch?