Home » Voedsel voor je gezondheid.

Voedsel voor je gezondheid.

Voedsel voor je gezondheid!

 
Dit is een special over eten en drinken wat een aantal goede en met name gezonde kenmerken heeft. Eten en drinken wat we misschien al jaren kennen, maar waar een ongekende kracht in schuilt en wat in bepaalde situaties zeer aan te raden is.
 
Gezond drinken
Bietensap
Bieten zul je niet met drinken associëren, maar bietensap is een supergezonde drank! Het is even wennen aan de smaak, maar de sap is heel gezond en weerstandverhogend. Bietensap zorgt ervoor dat de zuurstofopname in de cellen wordt verbeterd en daarom wordt het ook legale doping genoemd. Met het regelmatig drinken van bietensap verhoog je het uithoudingsvermogen en daarmee de prestaties. Ook na ziektes door bacteriën en virussen is het aan te raden om bietensap te drinken, het helpt het lichaam om afvalstoffen kwijt te raken.
Wortelsap
Het meest herkenbare van de wortel is de oranje kleur en die kleur staat voor de stof bètacaroteen. Met name de vitamine A is een vitamine wat kankercellen tegen gaat en preventief werkt tegen gezwellen en in ruim aanwezig is in wortels. Naast die vitamine bestaat wortelsap ook uit caroteen, vitamine C, calcium en ijzer. Daarnaast is er in een lage dosering ook vitamine B1 en B2 aanwezig. Een sap met diverse goede kenmerken en een aanvulling op je dagelijkse voeding.
 
Broccolisap
De meeste mensen kennen de broccoli als eetbare groente, maar door de sapcentrifuge kun je in combinatie met andere groente en fruit soorten een heerlijke sap maken! Broccoli is een ontzettende gezonde groentesoort wat boordevol vitaminen en mineralen zit. Broccoli helpt de hersencellen gezond te houden en helpt het lichaam te strijden tegen ongewenste celgroei zoals bij kanker. Lekker en gezond!
 
Gezond eten
Spinazie
Een groente wat vooral bekend werd van Popeye door de grote hoeveelheid ijzer. Met name voor vrouwen is spinazie een bron van ijzer. Vrouwen kunnen sneller een ijzer tekort krijgen bij een lage bloeddruk, menstruatie of een zwangerschap en daardoor is het voor vrouwen een gezonde groente. Naast ijzer bevat spinazie nog een tal van andere vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor de mens, zoals vitamine A, B2, B6, B11, C, E, K, magnesium, potassium, foliumzuur, zink en koper. Door deze eigenschappen verlaagt spinazie de hoge bloeddruk en verlaagt het cholesterol. Kortom een powergroente waar het menselijk lichaam veel aan heeft!
 
Zeewier
Zeewier is dé groente van 2012! Het is lange tijd op de achtergrond gebleven, maar in 2012 zal er veel meer aandacht voor zeewier komen. Dit omdat het ontzettend gezond is en veel mineralen bevat, zowel rauw, gekookt als gedroogd. Door uitputting van de bodem in Nederland bevatten onze groenten steeds minder mineralen, dit is nog niet van toepassing op de 'zeegroenten' zoals zeewier. Het is steeds meer beschikbaar in Nederland en ook het internet werkt er aan mee! Zeewier is gedroogd op veel sites te bestellen.
 
Groene appels
De groene appel staat bekend om zijn zuurheid, maar is heerlijk verfrissend als tussendoortje. Het witte vruchtvlees en de vitamine C van de appel is een goede boost voor het menselijk lichaam. De meest bekende groene appel is de Granny Smit en deze appel is het hele jaar verkrijgbaar in groentewinkels en supermarkten. Naast de hoge hoeveelheid vitamine C, geeft de groene appel ook antioxidanten die ons beschermen tegen ongewenst binnendringen en beschadigen van onze cellen. Groene appels zijn goed voor mensen die last hebben van hart- en vaatziekten, want de groene appel verlaagt het cholesterolgehalte. De groene appel is dus een heel gezond tussendoortje!
 
Quinoa
Quinoa is ook wel het supergraan en uitstekend geschikt voor mensen met een glutenallergie. Het is erg gezond en een goede afwisseling in ons westerse eten wat veel bestaat uit aardappelen, rijst en pasta. Ook quinoa is veel populairderaan het worden en veel sites op internet en kookprogramma's op tv ontdekken de veelzijdigheid van het supergraan quinoa!