Home » Artikelen Voeding

Artikelen Voeding

 

Meerdere artikelen over één onderwerp..

Codex Alimentarius

Sinds 14 december is in Nederland een nieuwe wet van toepassing, op advies van de codex alimentarius, dat claims op levensmiddelen alleen nog toestaat wanneer dit echt bewezen is. Dit betekent onder andere dat er op de meeste supplementen niet meer mag staan waarvoor het is, want er zijn slechts 222 claims goedgekeurd. In de database van de EU staat bijvoorbeeld niet de claim dat water de dorst lest, dus mag deze claim wellicht niet gebruikt worden.

 

E-nummers

Wat zijn E-nummers en wat doen ze? Die vragen krijgen een antwoord. Daarnaast een overzicht van E-nummers, informatie over de schadelijkheid van E-nummers en inzicht in hoeveel je binnen krijgt. Met speciale aandacht voor aspartaam.

Superfoods Zoenen

Superfoods zijn voedingen die buitengewone hoeveelheden nutriënten bevatten. Superfoods bevatten niet slechts 2 of 3 eigenschappen die goed voor de gezondheid zijn, maar 12 of meer! Het bijzondere aan Superfoods is dat Superfoods complete bronnen zijn van enorme concentraties van mineralen, vitaminen, polysachoriden, aminozuren en anti-oxidanten.

Wat doet de huidige melk voor onze gezondheid?
Wat is er waar van de slogan: "melk is goed voor elk?".

 

 

Overige artikelen..

Supermarkten, McDonalds en pizzeria's verkopen op grote schaal producten met nepkaas zonder dat de consument dit weet. Vooral in samengestelde producten zoals lasagne, moussaka, pizza en cheeseburgers zit veel kaas waar geen koe aan te pas is gekomen.
 
De term 'biologisch' wordt te pas en te onpas gebruikt door fabrikanten, maar niet alles klopt wat je in de reclames te zien krijgt. Regelmatig zie ik etiketten met een 'biologische'' indruk, maar helemaal niet biologisch zijn.
 
De voordelen zijn legio. Meer rauw voedsel eten geeft ons meer energie, heeft een natuurlijk zuiverend effect op ons lichaam, zorgt ervoor dat er meer enzymen beschikbaar zijn om voedsel om te zetten in de bouwstoffen die we nodig hebben, is een goede manier om af te vallen, bevat over het algemeen meer antioxidanten… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Hieronder vind je een overzicht van 10 soorten rauw voedsel die je best af en toe op je menu zou zetten. Niet alleen omdat ze lekker zijn maar ook omdat ze veel voordelen kunnen opleveren voor je gezondheid.
 
Het is voor velen onder ons de klassieke lunch, zeker op het werk of op school. Een broodje, belegd met vlees, kaas, groenten of een slaatje. Liefst voegen we ook wat mayonaise of een andere saus toe en we hebben onszelf een makkelijke en snelle hap bezorgd. Maar is dat altijd wel zo gezond?
 
Een tijdje terug heb ik geschreven over speltbrood, de respons was groot en veel lezers wilden ook iets meer informatie hebben over speltpasta. Aangezien veel mensen doorhebben dat ze moeten proberen om geraffineerde koolhydraten uit hun dieet te verwijderen maar toch van pasta wouden blijven genieten leek speltpasta voor veel mensen een uitstekend alternatief. Veel mensen houden van de sterke smaak van spelt, vooral de volkoren variant. Het heeft een aardse, nootachtige smaak.
 
Er zijn vandaag de dag zoveel verschillende groenten en fruiten die als “superfoods” op de markt worden gezet dat mensen zich soms wel eens afvragen of het nogde moeite waard is om bepaalde producten te eten die niet als “super” bestempeld worden.
Vandaag kijken we naar vier verschillende groenten die misschien iets minder aandacht krijgen, maar zeker wel iets meer aandacht verdienen en zeker onder de categorie ‘’gezondste groente’’ vallen.
 
 Conserveermiddelen en kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen houden zuurstof tegen en vertragen de ontwikkeling van schimmels zodat producten langer houdbaar blijven.
Maar nadat ze zijn geconsumeerd doen deze stoffen hetzelfde in menselijke cellen. Ze ontnemen de cellen hun zuurstof en voedingsstoffen waardoor ze muteren en kanker kan ontstaan.
 
 
Wist u dat... voeding een belangrijk rol speelt in het verouderingsproces.
Wist u dat... één handje walnoten per dag 45% minder kans geeft op een hartaanval.
Wist u dat... elke dag 1 blikje frisdrank 43 % meer kans op hartaanval en verdubbelt kans op diabetes.
 
 
Dit is een special over eten en drinken wat een aantal goede en met name gezonde kenmerken heeft. Eten en drinken wat we misschien al jaren kennen, maar waar een ongekende kracht in schuilt en wat in bepaalde situaties zeer aan te raden is.
 
 
Wat is nu gezond leven? Dit is voor iedereen anders, want elk mens is anders. Ik denk dat het beter is om met plezier en liefde dagelijks een MC Donalds maaltijd te eten, dan elke keer met tegenzin een biologische maaltijd weg te moeten werken. Het belangrijkste in het leven is om plezier te hebben in wat je doet en je te verbinden. Verbinden met elkaar, je omgeving en wat je doet. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die heel gezond leefden en met hun 40ste zijn overleden aan een hartstilstand terwijl we ook de mensen kennen die roken en drinken en zo met gemak het 95e levensjaar halen. Het geheim zit er voor mij in dat deze mensen houden van wat ze doen.
Hieronder een aantal tips over hoe je gezonder in het leven kunt staan, maar doe het alleen als je er plezier aan beleefd. Doe wat bij je past, dan kom je verder.
 
 
In vroegere jaren waren we echt verbonden met het ritme van de natuur. Heden ten dage hebben we van achter onze moderne apparatuur geen benul van wat de boer nu eigenlijk allemaal doet. Als je een eigen groente tuintje neemt en zelf je groente verbouwt, dan kun je dit gevoel voor wat wanneer gezaaid moet worden weer terug krijgen. Om dit gevoel aan te wakkeren hebben we hieronder een lijst verzameld met wat er geoogst kan worden in welk seizoen / maand.
 
 
Kruiden geven niet alleen kleur en smaak aan je gerechten, ze zijn ook nog eens heel erg gezond. De meeste kruiden scoren zeer hoog op de Orac schaal, een schaal die de sterkte in antioxidant werking meet.
 
 
Bij het oxideren kunnen vrije radicalen ontstaan. Op hun beurt kunnen deze radicalen kettingreacties veroorzaken. Wanneer deze reactie optreedt, kunnen cellen beschadigen of gedood worden waardoor je sneller veroudert. Als je jong wilt blijven doe je er goed aan veel antioxidanten te nemen. Antioxidanten beëindigen namelijk deze kettingreacties door het verwijderen van vrije radicalen.
 
 
Veel oude wijsheid wordt bewust onderdrukt. Groenten en fruit bevatten bepaalde patronen die lijken op organen in het menselijk lichaam en die dienen als een signaal of teken.
De moderne wetenschap bevestigt deze patronen, maar waarom blijft deze noodzakelijke kennis verborgen?
De genezende en voedzame eigenschappen van groenten en fruit worden onthuld door de fysieke vorm of signatuur van de groente of het fruit in relatie tot het menselijk lichaam.

Voeding als medicijn 

'Let food be the medicine, the medicine will be the food.'
 
 
Het kan heel zinvol zijn om je eens te verdiepen in de geneeskrachtige werking van voedsel. Het immuunsysteem is namelijk afhankelijk van wat er via je maag je lichaam binnenkomt. Iedereen weet dat ondervoede mensen nu eenmaal vatbaarder voor allerlei ziekten zijn dan zij die een gezond en voedzaam dieet aanhouden.
 
 
De meesten van ons maken zich ongerust dat we psychisch misschien een deel van onze scherpte kwijtraken naarmate we ouder worden. Maar in plaats van onze toevlucht te nemen tot kruiswoordpuzzels en sudoku’s of de encyclopedie te gaan lezen, zouden we ook elke dag heel veel groenten kunnen eten.
Men heeft ontdekt dat ouderen ouder dan 65 jaar die tot wel drie keer per dag groenten eten, de teruggang in hun cognitieve vermogens met zeker 40 procent verminderen in vergelijking met ouderen die bijna geen groenten eten. Dit beschermende effect lijkt daarna echter niet veel toe te nemen, ook niet bij mensen die meer dan vier keer per dag een portie groenten eten.
 
 
Avocado’s stonden vroeger bekend als boosdoeners vanwege hun calorie- en vetgehalte. Maar dit is onterecht. De waarheid is dat avocado’s juist dankzij hun goede vetten je gezondheid bevorderen. Hoe?
 
 
Er zijn verschillende middelen om je brein een opkikker te geven. Het beste is om ontspannen te blijven en regelmatig uitdagingen aan te gaan zodat de circuits in de hersenen worden onderhouden of aangemaakt. Verwacht niet dat je een Einstein wordt van een pilletje, maar het kan wel helpen je intelligentie te behouden of te verbeteren. Zorg naast goede voeding ook voor voldoende rust.
 
 
'Ik bak en frituur al jaren in extra vierge olijfolie. Is dit het beste product om hiervoor te gebruiken of zijn er betere alternatieven?'
 
 
 
 
Andy Ellison van de Boston University Medical School werkt veel met een MRI-scanner die enkel en alleen is bedoeld voor onderzoek.Hij heeft inmiddels een reeks indrukwekkende scans gemaakt van allerlei soorten fruit, groenten en andere planten.
 
 
Margarine was origineel gemaakt om kalkoenen vet te mesten.
Toen bleek dat de kalkoenen eraan overleden wilden de investeerders die de research hadden betaald hun investering terug en staken de koppen bij elkaar om te bespreken hoe ze alsnog hun geld konden terugkrijgen.
Het originele product was wit van kleur en had geen enkele voedingswaarde. Dus voegden ze wat gele kleurstof toe en verkochten het aan de consument om te gebruiken in de plaats van boter! Wat vindt je daarvan...is dat geen slimme oplossing...gewoon wat kleur- en smaakstoffen toevoegen en klaar is kees!
 
 
Veel bedrijven die onze voeding maken brengen hun waar op smaak met de witte zoetmaker, suiker. Vrijwel iedereen weet dat suiker niet gezond is, het staat bekend als het witte gif, maar wat is er nu zo ongezond aan suiker?
 
 
Giftige stoffen zijn de hoofdoorzaak van onze gezondheidsproblemen en chronische ziekten.
Deze stoffen zijn onder andere kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, glucose-fructosestroop, smaakversterkers, transvetten, fluoride, amalgaamvullingen, etc. Deel deze video's (nederlandse ondertiteling) met uw vrienden en familie!
 
 
Fructose is onder fabrikanten een populair zoetmiddel. Helaas is het slecht voor ieders gezondheid. Diabetici mogen geen producten met fructose. Fructose is namelijk één van de oorzaken van diabetes. Toen fructose net door de fabrikanten was ontdekt werd erbij verteld dat het juist goed was tegen diabetes. Fructose is een voorbeeld van een voedingsmiddel wat onder valse voorwendselen en te weinig wetenschappelijk vooronderzoek in ons eten is gekomen. De consument is gebruikt als proefdier door het voortijdig goedkeuren van fructose door de gezamenlijke keuringsdiensten van waren in deze wereld. Nu wordt het goedkope fructose zoveel gebruikt dat hele industrieën over de kop zouden gaan als het verboden zou worden.
 
 
Komt de ontluistering van linolzuur door voortschrijdend inzicht? Eigenlijk niet. Eigenlijk wisten wetenschappers al sinds de jaren 60 dat cholesterol niets te maken heeft met hart- en vaatziekten.

 

Sinds de Europese Commissie op 11 november 2011 de zoetstof Stevia heeft vrijgegeven voor voedingsproducten komen er steeds meer producten met Stevia op de markt.
Lang niet elk Stevia-zoetstofproduct bevat overigens uitsluitend Stevia.
 
 
Toxines in voedsel vormen een belasting voor het lichaam. Herbiciden, pesticiden in groente & fruit, groeihormonen en antibiotica in vlees en tal van E-stoffen zorgen ervoor dat de moderne mens een belachelijke hoeveelheid rommel per jaar voor de kiezen krijgt. Als je wilt eten zonder deze toevoegingen dan zul je in de supermarkt keuzes moeten maken en dat is niet altijd even gemakkelijk. Ruim 90% van wat er in de supermarkt in de schappen ligt is niet echt voedend.
 
 
Koeien, varkens en kippen eten op grote schaal veevoer waar genetisch gemodificeerde gewassen, ofwel GGO's, in zijn verwerkt. Het gaat hierbij voornamelijk om soja, maar ook mais wordt op steeds grotere schaal genetisch gemodificeerd. Alhoewel deze gewassen niet in Nederland worden geproduceerd, komen ze via de achterdeur, als veevoer, ons land binnen. Maar niemand die het ziet. Op het etiket van vlees, melkproducten en eieren hoeft namelijk niet vermeld te worden dat de desbetreffende kip of koe gevoed is met GGO-voer.
 
 
Maak je zelf een taart zoals de Sinterklaasslagroomtaart van HEMA, dan zitten daar zo'n 17 ingrediënten in. Goed, misschien gebruik je nog een paar kleurstoffen... laten het er dan eens 20 zijn. Maar HEMA heeft 65 ingrediënten nodig om van zijn taart een overheerlijke Sinterklaastaart te maken! Een kleine greep: 3 aroma's, 7 verschillende emulgatoren, 3 soorten cellulose (houtvezel) en maar liefst 28 E-nummers.
 
 
Een beetje zout is goed voor je, maar de meeste Nederlanders krijgen veel te veel zout binnen. Gemiddeld 9 tot 10 gram per dag, terwijl 6 gram voldoende is. Dat is slecht voor je bloeddruk, en daarmee voor je hart en bloedvaten. Vermijd dus erg zoute producten, zoals die uit deze top-8.